Reparatievoorwaarden
De hieronder staande voorwaarden hebben uitsluitend betrekking op reparaties van
huishoudelijke apparaten waarvoor reparatie bij de consument thuis plaatsvindt, door
serviceorganisaties van bij de VLEHAN (Vereniging Leveranciers van Huishoud
Apparaten Nederland) aangesloten fabrikanten en importeurs. VLEHAN-leden hebben
zich verbonden tenminste deze reparatievoorwaarden toe te passen.
Leden van de VLEHAN zullen een verwijzing naar deze voorwaarden in hun
reparatievoorwaarden opnemen. (zie*)
Artikel 1
Aan de consument zal na een melding van een storing zo mogelijk direct, doch uiterlijk
binnen 48 uur worden medegedeeld op welke dag het bezoek van de technicus
zal plaatsvinden. De reparatie zal als regel binnen zeven werkdagen na de melding zijn
uitgevoerd.
Artikel 2
a. Alvorens de reparatie wordt verricht zal de technicus een onderzoek uitvoeren naar
de vermoedelijke oorzaak van de gemelde storing. Aan de hand hiervan zal hij een
zo nauwkeurig mogelijke, gespecificeerde begroting maken van de totale
reparatiekosten inclusief voorrijkosten en diagnose-kosten. Desgevraagd zal deze
begroting door de technicus schriftelijk worden vastgelegd.
b. Indien de consument met het begrote bedrag niet akkoord gaat, zal op verzoek het
te repareren apparaat worden teruggebracht in de staat waarin het aan de technicus
werd aangeboden. Nadat dit is geschied, zullen alleen de kosten van voorrijden en
arbeidsloon in rekening worden gebracht op basis van de werkelijke bestede tijd, dan
wel van een vooraf vastgesteld tarief.
Artikel 3
Indien tijdens het uitvoeren van de reparatie duidelijk wordt dat:
De oorspronkelijke reparatie door redelijkerwijs niet te voorziene omstandigheden niet
tegen het begrote bedrag kan worden uitgevoerd, of ook andere dan in de begroting
voorziene reparaties noodzakelijk zijn, zal overleg met de consument plaatsvinden en
een herziene kostenbegroting worden gemaakt. In geval de consument daarmee alsnog
niet akkoord gaat, geldt eveneens het in artikel 2b bepaalde.
Artikel 4
De reparatie zal zoveel mogelijk tijdens het eerste bezoek worden uitgevoerd. Indien om
het apparaat in werkende staat te brengen een tweede bezoek noodzakelijk is, zal:
a. direct, doch uiterlijk binnen één werkdag door de betreffende service-organisatie of
door de technicus met de consument de datum voor een tweede bezoek worden
afgesproken.
b. een herhalingsbezoek zal als regel binnen tien werkdagen na de melding
plaatsvinden.
c. voor een tweede of daaropvolgend bezoek zal geen voorrijtarief in rekening worden
gebracht, tenzij de noodzaak voor een herhalingsbezoek aan de consument is toe te
schrijven.
Artikel 5
De consument ontvangt een gespecificeerde rekening met vermelding van type en
serienummer van het apparaat, omschrijving van de diagnose, toegepaste tarieven,
gebruikte onderdelen en materialen en een korte omschrijving van de verrichte
werkzaamheden. De betaling van de rekening dient tegen afgifte van een reparatienota
direct contant of door middel van een gegarandeerd betaalmiddel plaats te vinden.
Betaling op rekening is voor consumenten niet mogelijk.
Artikel 6
Op elke uitgevoerde en betaalde reparatie zal bij normaal huishoudelijk gebruik een
volledige garantie van minimaal 3 maanden worden gegeven. Deze garantie omvat het
kosteloos uitvoeren van een hernieuwde reparatie. Op de nieuwe en betaalde
onderdelen geldt een garantietermijn van 3 maanden. Bij een beroep op garantie op de
reparatie dient de consument op verzoek de gespecificeerde rekening van de
voorgaande reparatie aan de technicus te overleggen.
Artikel 7
N.V.T.
Artikel 8
Vervangen onderdelen stelt de technicus weer ter beschikking van de consument, met
uitzondering van de onder garantie of tegen een gereduceerde prijs vervangen
onderdelen.
Artikel 9
Een reparatie dient op zodanige wijze te worden uitgevoerd, dat een apparaat daarna
weer volledig voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, die op grond van een van
fabriekswege aangebracht veiligheidskeurmerk gelden, dan wel bij het ontbreken
daarvan, aan de wettelijke vereisten ter zake. Dit houdt ondermeer in, dat reparaties
moeten worden uitgevoerd met originele en door de fabrikant ook terzake van
veiligheidskeurmerken en -voorschiften gegarandeerde onderdelen.
*) Deze reparatievoorwaarden zijn opgesteld door de Consumentenbond in
samenwerking met de gezamenlijke fabrikanten en importeurs van huishoudelijke
apparaten, verenigd in de VLEHAN.
Aanvulling op Artikel 6:
Wij verlenen 3 maanden volledige garantie op uitgevoerde reparaties bij
normaal huishoudelijk gebruik.
Bron VLEHAN